Ahad, 18 Julai 2010

Makanan yang baik untuk atlet jalan kaki 3000m atlet lain


Ini adalah apa yang aku dapat dari bacaan di blog2 sukan..Pola hidangan untuk atlet sebelum pertandingan adalah seperti berikut :

• 3 – 4 jam sebelum bertanding, makanan seimbang yang rutin, seperti nasi dengan lauk pauk.

• 2 – 3 jam sebelum bertanding sebaiknya dalam bentuk makanan kecil, misalnya roti (kurang dari 500 kalori).

• 1 – 2 jam sebelum bertanding, minuman berkhasiat seperti jus buah (alternatif lain, buah pisang) diberikan kepada atlet.

• 30 – 60 minit sebelum bertanding, atlet hanya boleh minum air kosong sahaja. Jangan minum air gula yang sangat manis. Dibimbangi akan mendapat gejala seperti pening,muntah dan pengsan ketika bertanding. Kalau nak jugak, bancuh air gula dgn nisbah 200ml air : 1 sudu teh gula sahaja.
Badan kita mampu bertahan selama 3hari tanpa makanan. Namun, kita cuma mampu bertahan 1hari tanpa air. Oleh itu, minum air sebaiknya dilakukan secara teratur setiap 10 – 15 minit sebanyak 150 – 250ml air 10 C. Jangan tunggu haus baru nak minum sebab bila kita bersukan, air peluh yang keluar adalah sangat banyak dan apabila kita terasa haus, sebenarnya badan kita telah terhidrasi iaitu kehilangan air. Pernah juga berlaku, akibat kekurangan air, seorang atlet meninggal dunia setelah keletihan.
Tenaga adalah perkara paling penting untuk seseorang atlet menjaga reputasinya atau untuk memecah rekod. Seseorang atlet perlulah berusaha untuk menseimbangkan kadar fisiologi tubuhnya pada setiap hari untuk mendapatkan tenaga yang cukup. Jadi, makanan penyumbang tenaga seperti karbohidrat kompleks (roti gandum, serat, pasta, nasi, jagung, ubi kentang dan kacang hijau) sangat penting untuk tubuh badan kita. Manakala, sumber karbohidrat sederhana (minuman berglukosa, sukrosa atau fruktosa) pula diambil untuk mendapat tenaga segera semasa hari pertandingan.
Selain itu, nutrien yang cukup setiap hari yang diperlukan ialah makanan dari sumber protein ( telur, susu, keju, daging, ikan serta berbagai jenis kacang), vitamin (vitamin A, B6 ,B12, iaitu dari sumber susu, keju, ikan dan telur serta vitamin c dan E iaitu buah-buahan, minyak zaitun atau minyak kelapa) dan mineral (natrium, kalium, klorida, kalsium dan zat besi iaitu daging, ikan, roti, buah-buahan serta sayuran) diperlukan oleh tubuh untuk kekal sihat dan memulihkan tisu2 yang rosak. Pemilihan sayur-sayuran dan buah-buahan yang berwarna cerah juga sangat penting kerana ia mengandungi antioksidan yang tinggi.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

JADUAL GAJI 2012

JADUAL GAJI 2012

Jom main sudoku....