Selasa, 18 Mei 2010

Al-Quran pemberi syafaat....

Berpandukan amalan para sahabat dan juga salaf al-Salih di atas, segolongan ulama’ ada juga menyatakan bahawa hak seseorang individu (mengkhatamkan al-Quran) terhadap dirinya sendiri adalah sebanyak dua kali pada setiap tahun!Malah jika dibandingkan dengan golongan terdahulu, hitungan sebanyak dua kali setahun sebenarnya bukanlah jumlah yang terlalu mustahil untuk kita lakukan!…
(dipetik dari : http://equranic.com/khatam-al-quran/)

Kalau nak tau byk lg, baca la kat blog tu... dr pembacaan aku, ada org sarankan, baca quran lepas tiap2 solat fardhu 4 1/2 mukasurat.. sahabat nabi, ada yg khatam 3 atau 4kali dlm 1mlm! wow, hebat betul! kita? brapa kali? kalau tak baca 1patah pun, mcmana nak khatam? kalau tak slalu baca, al-Quran ni nt akan dtg temankan kita dlm kubur ke? pk sendiri la ye...

aku ckp terus terang, aku xda la mahir sgt baca ayat2 suci ni especially dr segi tajwid.. tp, aku baca je, bukan tak pandai langsung! kalau takleh baca perfect, nak watcamna.. takkan xnak baca langsung..bila baca slalu lama2 mahir la.. tajwid tu blajar pelan2... nyesal pulak dulu masa sekolah ponteng kelas tajwid.. pastu, aku gi klas tajwid kat u, tak pandai2 jgk.. taranum tu lg la tak tahu.. bestnya kalau pandai..

sejak aku mula amalkan baca quran tiap2 hari sekurang2nya 2mukasurat quran kecik, aku rasa hidup aku lebih teratur..urusan aku bagai dipermudahkan je..hati pun tenang, sejuk je rasa..semoga Tuhan akan tetapkan hati aku utk terus mengamalkan bacaan al-Quran ni sampai akhir hayat aku...amin... Semoga Tuhan tetapkan hati2 korang semua juga supaya slalu mengamalkan bacaan ayat2 suci ini sepanjang waktu..inilah saja teman kita nanti di akhirat selain amalan kita di dunia....ingat, dunia hanya sementara, akhirat selamanya....moga kita tergolong di dalam org2 yg berjaya....amin ya rabbal'alamin.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

JADUAL GAJI 2012

JADUAL GAJI 2012

Jom main sudoku....