Sebahagian daripada artikel ini telah disiarkan dalam Ruangan e-Mail anda, Harian Metro 5 Mac 2012 dengan tajuk "Fahami Hakikat Zuhud Yang Sebenar"
SENARAI 40 orang individu terkaya di Malaysia bagi tahun 2012 yang dilaporkan oleh majalah kewangan dan perniagaan Forbes baru-baru ini sudahpun diketahui umum. Daripada 10 individu yang menduduki senarai teratas, Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary berada di tempat ketujuh sekaligus merupakan satu-satunya individu Muslim yang tersenarai sebagai 10 orang terkaya di Malaysia. Kenyataan ini jelas menunjukan betapa umat Islam masih jauh ketinggalan daripada aspek pemilikan kekayaan harta duniawi. Walaupun ia bersifat sementara tetapi sebenarnya sangat signifikan dalam memelihara maruah agama dan peradaban Islam sejagat.
Justeru Islam sangat menggalakkan umatnya supaya bekerja bersungguh-sungguh untuk mencapai kebahagiaan juga kemewahan hidup di dunia, dalam masa yang sama perbuatan meminta-minta dan terlalu berharap kepada orang lain adalah ditegah lagi memalukan. Malah dengan penglibatan setiap Muslim dalam pelbagai profesion yang dihalalkan, umat Islam berupaya pula untuk keluar daripada kancah kemiskinan yang berkemungkinan merosakkan akidah dan kepercayaan mereka.
Dari Hakim bin Hizam r.a., katanya, Nabi Muhammad SAW bersabda: "Tangan yang di atas (tangan yang memberi) lebih baik dari tangan yang di bawah (tangan yang, menerima atau meminta). Maka kerana itu mulailah memberi kepada keluargamu. Sebaik-baik sedekah ialah ketika kaya. Siapa yang mohon dipelihara (agar dia tidak sampai minta-minta) Allah akan memeliharanya, dan siapa yang mohon ditetapkan (agar tidak ada bergantung selain kepada Allah) Allah akan mencukupkannya."
Oleh itu, setiap Muslim diseru untuk melipatgandakan usaha bagi mencapai status hidup mewah ataupun sekurang-kurangnya berada di atas paras kemiskinan bagi melaksanakan tuntutan agama yang berkaitan dengan aspek kewangan dan punca pendapatan yang kukuh.
Dengan memiliki harta yang melebihi paras nisab, umat Islam berupaya untuk menunaikan zakat yang diwajibkan. Ia sekaligus dapat dimanfaatkan oleh asnaf yang memerlukan dalam usaha untuk mengubah taraf hidup mereka. Golongan miskin misalnya boleh diberikan bantuan zakat untuk memulakan perniagaan yang akhirnya apabila beroleh keuntungan mereka pula berkewajipan membayar zakat harta yang difardukan. Kaedah seperti ini jika berjaya dilaksanakan dengan sistematik boleh menjadikan mekanisme terbaik untuk membasmi kemiskinan dikalangan masyarakat Islam.
Kewajipan menunaikan fardu haji juga turut tertakluk dengan syarat memiliki tambang perjalanan pergi dan balik juga sara hidup bagi orang di bawah tanggungan yang berada di tanahair. Tanpa sumber pendapatan yang kukuh pasti sukar untuk melaksanakannya. Ini di tambah lagi dengan situasi ekonomi semasa yang memungkinkan pertambahan kos bagi menunaikan fardu haji dari setahun ke setahun.
Selain itu daripada itu terdapat juga galakan agama yang berkaitan dengan harta seperti sedekah, hibah, wakaf dan lain-lain. Tanpa sumber kewangan yang mencukupi pasti sukar untuk melaksanakannya. Malah boleh jadi umat Islam terdedah pula kepada aktiviti pinjaman haram akibat tidak cukup pendapatan bagi menyara keluarga dan kehidupan seharian.
Untuk bergelar hartawan Muslim pastinya tidak mudah. Segala peraturan dan ketetapan syariat mesti dipatuhi agar segala aktiviti ekonomi dan pekerjaan yang dilakukan boleh dinilai sebagai ibadah dan beroleh keberkatan daripada Nya.
Antaranya niat kena benar, kegiatan yang dilakukan mestilah yang dibenarkan oleh syarak dan tidak memudaratkan. Setiap Muslim juga tidak sepatutnya menggabaikan tanggungjawab agama seperti solat dan menunaikan zakat dalam mengejar kemewahan. Begitu pula nilai-nilai akhlak Islam seperti jujur, amanah dan bertimbang rasa perlu sentiasa menjadi perhiasan diri. Sikap buruk seperti sombong dan mementingkan diri sendiri hendaklah dijauhi dalam usaha merapatkan jurang sosial antara golongan miskin dan kaya.
Kalangan hartawan Muslim turut diseru supaya tidak lokek membantu usaha-usaha kemasyarakatan seperti sumbangan untuk mengimarahkan surau dan masjid, juga rumah kebajikan dan anak-anak yatim. Dengan cara ini mudah-mudahan segala punca rezeki akan dibuka seluas-luasnya oleh Allah SWT malah jika diperkenankan boleh sahaja dikurniakan rezeki tanpa disangka-sangka.
Salah faham terhadap pemilikan harta dan kemewahan dunia juga perlu ditangkis. Ini kerana terdapat segelintir Muslim yang tidak memahami hakikat sebenar zuhud sehingga kelihatannya mereka seperti orang yang tidak punya apa-apa sedangkan mampu untuk mengadakannya. Perbuatan menolak dunia secara total seperti ini tidak bertepatan dengan kehendak Islam sebenar yang akhirnya mengundang pandangan serong terhadap Islam. Asas yang perlu dititiberatkan adalah memenuhi keperluan untuk diri sendiri dan orang yang di bawah tanggungan dengan niat ibadah tanpa menunjuk-nunjuk dan membazir.
Dari Abu Ishaq dari Abu Ahwash dari ayahnya berkisah: "Pada suatu hari aku datang kepada Rasulullah saw, ketika beliau melihatku memakai pakaian compang camping, maka beliau bertanya padaku: "Adakah kamu masih mempunyai harta?" Jawabku: "Ya, aku masih mempunyai semua jenis harta yang diberikan Allah padaku". Sabda beliau: "Bila kamu mempunyai harta, maka hendaklah kamu memperlihatkan nikmat-nikmat Allah itu dalam dirimu." (Hadis riwayat al-Nasai’e)
Perlu juga difahami skop kaya dalam Islam terlalu luas. Ia tidak hanya terhad kepada aspek materialistik dan kebendaan sahaja. Kaya ibadah, kaya budi pekerti dan kaya senyuman juga perlu diusahakan. Apalah gunanya harta dan kemewahan yang ada jika bersikap buruk seperti sombong dan membanggakan diri. Perangai buruk seperti ini pastinya merugikan memandangkan harta adalah milik mutlak Allah SWT yang Maha Berkuasa memberi kepada sesiapa yang dikehendaki dan Maha Berkuasa pula untuk mengambilnya pada bila-bila masa.
SENARAI 40 orang individu terkaya di Malaysia bagi tahun 2012 yang dilaporkan oleh majalah kewangan dan perniagaan Forbes baru-baru ini sudahpun diketahui umum. Daripada 10 individu yang menduduki senarai teratas, Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary berada di tempat ketujuh sekaligus merupakan satu-satunya individu Muslim yang tersenarai sebagai 10 orang terkaya di Malaysia. Kenyataan ini jelas menunjukan betapa umat Islam masih jauh ketinggalan daripada aspek pemilikan kekayaan harta duniawi. Walaupun ia bersifat sementara tetapi sebenarnya sangat signifikan dalam memelihara maruah agama dan peradaban Islam sejagat.
Justeru Islam sangat menggalakkan umatnya supaya bekerja bersungguh-sungguh untuk mencapai kebahagiaan juga kemewahan hidup di dunia, dalam masa yang sama perbuatan meminta-minta dan terlalu berharap kepada orang lain adalah ditegah lagi memalukan. Malah dengan penglibatan setiap Muslim dalam pelbagai profesion yang dihalalkan, umat Islam berupaya pula untuk keluar daripada kancah kemiskinan yang berkemungkinan merosakkan akidah dan kepercayaan mereka.
Dari Hakim bin Hizam r.a., katanya, Nabi Muhammad SAW bersabda: "Tangan yang di atas (tangan yang memberi) lebih baik dari tangan yang di bawah (tangan yang, menerima atau meminta). Maka kerana itu mulailah memberi kepada keluargamu. Sebaik-baik sedekah ialah ketika kaya. Siapa yang mohon dipelihara (agar dia tidak sampai minta-minta) Allah akan memeliharanya, dan siapa yang mohon ditetapkan (agar tidak ada bergantung selain kepada Allah) Allah akan mencukupkannya."
Oleh itu, setiap Muslim diseru untuk melipatgandakan usaha bagi mencapai status hidup mewah ataupun sekurang-kurangnya berada di atas paras kemiskinan bagi melaksanakan tuntutan agama yang berkaitan dengan aspek kewangan dan punca pendapatan yang kukuh.
Dengan memiliki harta yang melebihi paras nisab, umat Islam berupaya untuk menunaikan zakat yang diwajibkan. Ia sekaligus dapat dimanfaatkan oleh asnaf yang memerlukan dalam usaha untuk mengubah taraf hidup mereka. Golongan miskin misalnya boleh diberikan bantuan zakat untuk memulakan perniagaan yang akhirnya apabila beroleh keuntungan mereka pula berkewajipan membayar zakat harta yang difardukan. Kaedah seperti ini jika berjaya dilaksanakan dengan sistematik boleh menjadikan mekanisme terbaik untuk membasmi kemiskinan dikalangan masyarakat Islam.
Kewajipan menunaikan fardu haji juga turut tertakluk dengan syarat memiliki tambang perjalanan pergi dan balik juga sara hidup bagi orang di bawah tanggungan yang berada di tanahair. Tanpa sumber pendapatan yang kukuh pasti sukar untuk melaksanakannya. Ini di tambah lagi dengan situasi ekonomi semasa yang memungkinkan pertambahan kos bagi menunaikan fardu haji dari setahun ke setahun.
Selain itu daripada itu terdapat juga galakan agama yang berkaitan dengan harta seperti sedekah, hibah, wakaf dan lain-lain. Tanpa sumber kewangan yang mencukupi pasti sukar untuk melaksanakannya. Malah boleh jadi umat Islam terdedah pula kepada aktiviti pinjaman haram akibat tidak cukup pendapatan bagi menyara keluarga dan kehidupan seharian.
Untuk bergelar hartawan Muslim pastinya tidak mudah. Segala peraturan dan ketetapan syariat mesti dipatuhi agar segala aktiviti ekonomi dan pekerjaan yang dilakukan boleh dinilai sebagai ibadah dan beroleh keberkatan daripada Nya.
Antaranya niat kena benar, kegiatan yang dilakukan mestilah yang dibenarkan oleh syarak dan tidak memudaratkan. Setiap Muslim juga tidak sepatutnya menggabaikan tanggungjawab agama seperti solat dan menunaikan zakat dalam mengejar kemewahan. Begitu pula nilai-nilai akhlak Islam seperti jujur, amanah dan bertimbang rasa perlu sentiasa menjadi perhiasan diri. Sikap buruk seperti sombong dan mementingkan diri sendiri hendaklah dijauhi dalam usaha merapatkan jurang sosial antara golongan miskin dan kaya.
Kalangan hartawan Muslim turut diseru supaya tidak lokek membantu usaha-usaha kemasyarakatan seperti sumbangan untuk mengimarahkan surau dan masjid, juga rumah kebajikan dan anak-anak yatim. Dengan cara ini mudah-mudahan segala punca rezeki akan dibuka seluas-luasnya oleh Allah SWT malah jika diperkenankan boleh sahaja dikurniakan rezeki tanpa disangka-sangka.
Salah faham terhadap pemilikan harta dan kemewahan dunia juga perlu ditangkis. Ini kerana terdapat segelintir Muslim yang tidak memahami hakikat sebenar zuhud sehingga kelihatannya mereka seperti orang yang tidak punya apa-apa sedangkan mampu untuk mengadakannya. Perbuatan menolak dunia secara total seperti ini tidak bertepatan dengan kehendak Islam sebenar yang akhirnya mengundang pandangan serong terhadap Islam. Asas yang perlu dititiberatkan adalah memenuhi keperluan untuk diri sendiri dan orang yang di bawah tanggungan dengan niat ibadah tanpa menunjuk-nunjuk dan membazir.
Dari Abu Ishaq dari Abu Ahwash dari ayahnya berkisah: "Pada suatu hari aku datang kepada Rasulullah saw, ketika beliau melihatku memakai pakaian compang camping, maka beliau bertanya padaku: "Adakah kamu masih mempunyai harta?" Jawabku: "Ya, aku masih mempunyai semua jenis harta yang diberikan Allah padaku". Sabda beliau: "Bila kamu mempunyai harta, maka hendaklah kamu memperlihatkan nikmat-nikmat Allah itu dalam dirimu." (Hadis riwayat al-Nasai’e)
Perlu juga difahami skop kaya dalam Islam terlalu luas. Ia tidak hanya terhad kepada aspek materialistik dan kebendaan sahaja. Kaya ibadah, kaya budi pekerti dan kaya senyuman juga perlu diusahakan. Apalah gunanya harta dan kemewahan yang ada jika bersikap buruk seperti sombong dan membanggakan diri. Perangai buruk seperti ini pastinya merugikan memandangkan harta adalah milik mutlak Allah SWT yang Maha Berkuasa memberi kepada sesiapa yang dikehendaki dan Maha Berkuasa pula untuk mengambilnya pada bila-bila masa.
— dengan Zukefle Ahmad dan Mohd Sawalludin.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan